سایر شرکت ها / برق و الکترونیک
يکشنبه   ۲۳ تير ۱۳۹۸ / ۲۰:۵۸
کد خبر: ۱۱۳۲
تعداد بازدید: ۱۳۲۶۵

پیشتازی سازمان اقتصادی کوثر در حفظ و توسعه خط تولید الکتروموتورهای فوق سنگین در کشور / بهره مندی از مشارکت علمی دانشگاه و شرکت های دانش بنیان در ساخت الکتروموتورهای شرکت

محمد رستمی، متولد 1355 در نیشابور، فرزند شهید و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت است. پدر ایشان سال 1362 در عملیات خیبر به مقام والای شهادت نائل شد که از بارزترین نکات اخلاقی ایشان، توجه ویژه به صله رحم بود، به طوری که بعد از گذشت 36 سال از شهادت ایشان، خلاء وی به طور کامل در میان بستگان احساس می شود.

محمد رستمی از سال 1381 در نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور مشغول به کار شد. سپس در سال 1388 و در آن زمان که عضو تمام وقت هیأت علمی دانشگاه آزاد نیشابور بود، با سازمان اقتصادی کوثر همکاری خود را به عنوان عضو هیأت مدیره خوراک دام مشهد آغاز کرد و این در حالی بود که ایشان از تمامی مسئولیت های علمی و اجرایی خود به منظور خدمت رسانی به خانواده معظم شهدا و ایثارگران استعفا داد و سپس در سال 1390 مدیرعامل شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان شد و تا سال 1394 در آن جا فعالیت داشت؛ بعد از آن مدیریت عامل شرکت خوراک دام پارس و سپس مدیریت عامل شرکت نیروگاه زاگرس کوثر را عهده دار بود. ایشان از دی ماه 96 به عنوان مدیرعامل در شرکت ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) فعالیت خود را در سازمان اقتصادی کوثر ادامه می دهد.

محمد رستمی مدیرعامل شرکت ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) در گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر با بیان تاریخچه ای از شرکت و حوزه عمل آن، گفت: شرکت ماشین های الکتریکی جوین معروف به جمکو در اواخر سال 60 کلنگ زنی و مطالعات توسعه آن آغاز شد و در اوایل سال 1370 تجهیز و فعالیت خود را در زمینه ساخت الکتروموتورها آغاز کرد که یکی از مهمترین اهداف راه اندازی آن  خودکفایی کشور در عرصه صنایع موتورهای سنگین و فوق سنگین بود که با نشان جمکو این امکان، عملی و محقق شد؛ هر چند معتقدیم راه سخت و دشواری برای رسیدن به این هدف وجود دارد، اما ظرفیت و توانایی شکل گیری خودکفایی وجود دارد.

وی ادامه داد: در طول مدت فعالیت جمکو، شرکت های مختلف، بزرگ و تخصصی در حوزه های مهمی اعم از نیروگاه ها، پتروشیمی ها، نفت و سایر صنایع مادر در کشور از الکتروموتورهای شرکت ماشین های الکتریکی جوین شناخت کامل بدست آوردند که یکی از مهمترین و عمده ترین ویژگی های این آشنایی، ساخت الکتروموتورهایی با توان 450 کیلو وات تا 5/30 مگاوات تحت عنوان الکتروموتورهای روتین است که با توجه به ظرفیت فنی و تخصصی موجود در جمکو، می توان آن را تا 10 مگاوات تولید و ارتقا داد؛ هر چند شرکت آمادگی کامل را برای تولید الکتروموتورهایی بر اساس سفارش مشتریان دارد.

محمد رستمی افزود: در سال های پیشین الکتروموتورهایی با توان 6/6 مگاوات در جمکو ساخته شده بود که متأسفانه از چهار سال گذشته به دلیل عدم سفارش کالا از سوی مشتریان، تولید نشده است؛ اما خوشبختانه اکنون در حال مذاکره با یکی از شرکت های داخلی برای تأمین الکتروموتورهای 7/30 و 9/30 مگاوات و همچنین یک موتور 12 مگاوات برای صنعت پتروشیمی کشور هستیم که اگر این اتفاق بیافتد و مذاکره نتیجه بخش باشد، به نوبه خود یک  رکورد جدید در کشور در عرصه ساخت الکتروموتورهای فوق سنگین محسوب می شود.

وی یادآور شد: از نظر فنی توان یک موتور 6/6 مگاوات 10 قطبی روتین تولید شرکت جمکو، کمتر از موتور 9/30 مگاوات 4 قطب نیست؛ به همین دلیل وقتی توانایی شرکت در تولید الکتروموتورهای روتین وجود دارد، مدعی ساخت و تولید الکتروموتورهای خاص است؛ بر همین اساس به عنوان نمونه می توان مذاکره جدی با سد ژاوه برای تولید الکتروموتورهای با توان بالا با در نظرگرفتن عدم خروج ارز از کشور در این شرایط اقتصادی و انصراف خرید محصول مشابه از کشورهای دیگر را مثال زد که حاکی از ظرفیت های در دسترس و بالای شرکت جمکو دارد. 

محمد رستمی همچنین با اشاره به ویژگی ها و خاصیت عملکرد اسموک موتور در شرایط بحرانی اظهار داشت: این موتور در دمایی نزدیک به 300 درجه سانتی گراد عمل می کند و می توان از آن در شرایطی همچون آتش سوزی یا عواملی مشابه به آن در اماکنی مانند مترو استفاده کرد تا دود ناشی از حادثه را تخلیه کند و آسیبی به مردم و منطقه وارد نشود؛ این نوع الکتروموتورها در دمای بالا به مدت دو الی سه ساعت کار می کنند که پس از فعال شدن، دیگر قابلیت استفاده ندارد و باید الکتروموتور نو جایگزین شود.

مدیرعامل شرکت ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) گفت: موتورهای ضد انفجار، از دیگر تولیدات جمکو هستند که در محیط های قابل اشتعال و انفجار مورد استفاده قرار می گیرند؛ غالب پتروشیمی ها و مجموعه های پالایشگاه که محیط آنان سرشار از گاز متان و اکسیژن کم و یا حتی ایستگاه های CNG که در آن گازهای قابل اشتعال وجود دارد و ممکن است با یک جرقه انفجاری رخ دهد، باید از چه نوع الکترموتوری بهره ببرند تا بتواند برای در مقابل این گونه حوادث مقاوم باشد و به درستی عمل کند، بر اساس این نوع از شرایط بحرانی، آزمایش الکتروموتورهای ضد انفجار جمکو در فضای گاز قابل اشتعال با نسبت اکسیژن مورد نیاز شبیه سازی می شود و در صورت عدم بروز مشکل، تست موفق بوده و امکان تولید و کاربرد الکتروموتورهای ضد انفجار در مجموعه های خطرپذیر وجود دارد.

محمد رستمی افزود: شرکت جمکو بر پایه اقتصاد دانش بنیان حرکت می کند به طوری که واحدی به نام کمیته علمی در شرکت راه اندازی شد و ارتباط بسیار نزدیک و عملیاتی را با دانشگاه حکیم سبزواری برقرار کرده است، به طوری که در شرکت اتاقی مختص به اساتید و در دانشگاه نیز محلی برای متخصصان و کارشناسان شرکت جمکو وجود دارد و این نشان دهنده این است که جمکو به مباحث علمی توجه جدی دارد و در ادعایی، راه برون رفت از مشکلات و تعالی شرکت را در همین بستر یافته است؛ بر همین اساس نخستین کنفراس بین المللی الکتروموتور و ژنرال موتور را با مشارکت دانشگاه حکیم سبزواری در کشور در آذر ماه سال جاری برگزار خواهیم کرد؛ هر دو سال یک بار مشابه این رویداد و کنفرانس در کشورهای مختلف دنیا برگزار می شود، اما در کشور ایران تجربه جدیدی است و امیدواریم به خوبی برگزار شود.

وی گفت: بنده با اطمینان می گویم اگر شرکت جمکو نبود، کشور با مشکل بزرگی در حوزه الکترومورتورهای سنگین و فوق سنگین مواجه بود؛ به عنوان مثال الکتروموتور آمریکایی ساخت شرکت ژنرال الکتریک (G.E) به مالکیت مجتمع مس شهر بابک برای تعمیر به شرکت جمکو ارسال شد و این نکته در عین حالی که نشان دهنده توانایی شرکت در ارائه خدمات فنی و تخصصی است، به این اشاره دارد که اگر مانند جمکو در کشور وجود نداشت، مالک الکتروموتور می بایست با پرداخت هزینه های هنگفت مالی و زمانی، برای حصول نتیجه تعمیرات، زمان بسیار زیادی را صرف و نیز پروژه های خود را از مدار تولید و عملیات خارج کند.

مدیرعامل شرکت ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) همچنین یادآور شد: مجموعه های بزرگ، اقتصادی و متنوعی در حوزه های نفتی مانند شرکت پارس جنوبی، موتورهای غول پیکر گازی، نیروگاه و آبی مانند پروژه آب رسانی غدیر خوزستان که طراحی الکتروموتور آن نیز تماماً در شرکت صورت گرفت، علی رغم وجود تولید کنندگان خارجی از الکتروموتورهای شرکت جمکو استفاده می کنند که در برخی موارد برای پروژه های خاص، از دانش بومی و مهندسی معکوس برای ساخت الکتروموتورهای معتبر خارجی استفاده کردیم تا با این اقدام مؤثرترین رسالت خود را در حرکت موتورهای صنعتی و اقتصادی کشور برای تحقق رونق تولید انجام دهیم.

وی ادامه داد: برنامه بنیادین و اساسی که در شرکت جمکو در راستای تداوم و پیشرفت تولید و حضور فعال در عرصه اقتصادی وجود دارد، بهبود الکتروموتورهای روتین است؛ به عنوان مثال ایجاد تغییر در موتورهای روتین 450 کیلو وات توسط گروه علمی و طراحی شرکت برای یکی از مشتریان بود تا هم کارآیی الکتروموتور بهبود یابد و هم به صرفه باشد؛ نگاهی که جمکو به رقبا دارد، حرکت شانه به شانه با آن ها و تعالی در حوزه عمل خود است.

محمد رستمی اظهار داشت: آزمایشگاه جمکو، مورد تأیید اداره استاندارد است و در منطقه معتبر و مرجع، با عنوان آزمایشگاه 120 شناخته شده است و دیگر فعالان عرصه الکتروموتور در کشور دارای چنین آزمایشگاهی نیستند و نکته حائز اهمیت این است که بر اساس سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، ما مخالف واردات الکتروموتور هستیم، اما در صورت واردات توسط هر کدام از مجموعه های اقتصادی و عملیاتی در کشور، آزمایشگاه 120 آمادگی تست کامل الکتروموتور را دارد؛ همان طور که در یکی از همکاری ها، الکتروموتوری را تست کردیم و برای آزمایش مجدد به خارج از کشور ارسال شد که همان نتایجی به دست آمد که شرکت جمکو بدست آورده بود و این اتفاق، بر سلامت و دقت عملکرد آزمایشگاه 120 صحه گذاشت.   

مدیرعامل شرکت ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) افزود: اعتقاد بنده بر این است که نگاه صنایع کشور می بایست بهره مندی از توانمندی های شرکت جمکو و تولیدات آن باشد و تکلیف ما به عنوان تولید کننده نسبت به آنان، ارائه محصول با کیفیت است که برای افزایش کمی و کیفی تولید، بودجه شرکت بر مبنای 25 مگاوات در ماه برنامه ریزی شده که بر اساس این محاسبات به اهدافمان نزدیک تر و با حصول نتیجه در تولید، سوددهی را رشد دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر امکان صادرات الکتروموتورهای جمکو به کشورهای همسایه وجود دارد و در فعالیت های پشتیبانی و لجستیکی که اثربخشی خاص خود را در معرفی ظرفیت های ملی و بین المللی شرکت اثبات می کند، بازسازی کارخانجات فرسوده ای مانند کارخانه قند دزفول و سیمان دلیجان و در آینده کارخانه بافت بلوچ است که در همین راستا مدیریت خدمات فنی و مهندسی در جمکو راه اندازی کرده ایم تا موضوع تعمیر الکتروموتور و بازسازی کارخانجات را پیگیر شود و در نهایت بتواند دانش فنی و مهندسی را نیز به موازی محصول، صادر کند.

محمد رستمی در پایان گفت: امکان رشد کارخانجات وجود دارد؛ تنها باید موانع را از سر راه برداشت و به آن نقطعه تعالی رسید که این مهم باعث اشتغال زایی و استقلال صنایع در کشور می شود و باعث خواهد شد تا ارزش پول ملی افزایش یابد و نهایتاً وابستگی به خارج از بین می رود که تمامی اقدامات و موفقیت های شرکت ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) و حمایت در اجرای برنامه های آتی ناشی از توکل برخداوند، عزم جوانان، متخصصین و سرمایه انسانی شرکت و رهنمودهای مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر است که صمیمانه از همه همراهان تشکر می کنم.

انتهای پیام /

آخرین اخبار

شناسایی ۲ هزار و ۲۷۹ شهیدِ در اسارت

بسیج لشکر مخلص خداست

چرا پیروزی قطعی از آنِ جبهه مقاومت است؟

پخش صوت شهید علی حیدری توسط مهندس سعید اوحدی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور ...

صحبت‌های مهندس محمدرضا اسکندری پیرامون وضعیت واگذاری شرکت‌ها به بنیاد مستضعفان و رویکرد آتی مدیران در منابع انسانی سازمان

در خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران مسئولیت سنگینی بر عهده داریم

نامه خداحافظی دکتر امیدعلی خطاب به کارکنان سازمان

تصاویر شهدا بر تارک میدان آرژانتین تهران

گزارش تصویری مجلس ترحیم پدر دکتر کوراوند

افزایش ۴۹ درصدی وصولی سازمان مالیاتی در نیمه نخست امسال

صدور پیام تسلیت سرپرست سازمان برای درگذشت ابوی دکتر کوراوند

توسعه سازمان ازطریق مدیریت سهام/رشد ۷ برابری سود سازمان

راهبرد‌های سازمان اقتصادی کوثر در دوره مدیریتی جدید

نوین سازی سیاست‌های کاری آوانوین

گزارش تصویری بازدید مدیرعامل سازمان کوثر از پایگاه خبری حیات

گزارش تصویری آئین آغاز به کار مدیران عامل سابق بنگاه‌های تابعه بنیاد شهید در بنیاد مستضعفان

اینفوگرافی طرح توسعه بیمارستان خاتم الانبیاء(ص)

رشد ارزش دارایی‌های کوثر در معامله با بنیاد مستضعفان

بنیاد مستضعفان و بنیاد کوثر شرکای استراتژیک یکدیگرند

اصلاح نهادی و بازآرایی ساختاری مراکز تابعه بنیاد انجام شد

پربازدیدترین اخبار