به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، امروز پنجم تیر ماه فرابورس میزبان عرضه اولیه سهام شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر با نماد «کتوسعه» در بازار اول بود.
به این ترتیب طی معاملات امروز 12 درصد از سهام این شرکت به روش ترکیبی و طی دو مرحله روی میز فروش رفت و هر سهم این شرکت با نرخ 22 هزار و 85 ریال کشف قیمت شد.
مرحله اول و کشف قیمت توسط صندوقها
در مرحله اول از این عرضه، 42 میلیون و 800 هزار سهم معادل 4 درصد از سهام این شرکت برای اولين بار پس از پذيرش در بازاراول فرابورس ايران برای سرمايهگذاران واجد شرايط (صندوقهای سرمایهگذاری سهامی و مختلط) به روش حراج عرضه شد.
طی این مرحله، کشف قیمت به روش حراج در نرخ 22 هزار و 85 ریال توسط صندوقهای سرمایهگذاری سهامی و مختلط بهعنوان سرمایهگذاران واجد شرایط، انجام شد؛ بهاینترتیب که 49 صندوق سرمایهگذاری در فرایند کشف قیمت کتوسعه رقابت کردند.
شایانذکر است قیمت ارزشگذاری سهام «کتوسعه» عدد 24 هزار و 207 ریال بوده است.
مرحله دوم و ورود خریداران حقیقی و حقوقی
در مرحله دوم این عرضه اولیه که سفارشگیری آن از ساعت 11:55 امروز آغاز شد و تا 13:55 ادامه یافت، 85 میلیون و 600 هزار سهم معادل 8 درصد از سهام کتوسعه برای سایر سرمایهگذاران اعم از حقیقی و حقوقی به روش قیمت ثابت روی میز فروش رفت.
طی این مرحله عموم سرمایهگذاران امکان خرید سهم را در نرخ کشفشده داشتند. بر همین اساس یک میلیون و 943 هزار و 713 کد حقیقی و دوهزار و 473 کد حقوقی اقدام به خرید سهام کتوسعه در قیمت 22 هزار و 85 ریال کردند.
گفتنی است مشاور این عرضه، شرکت کارگزاری آبان، متعهد خرید، شرکت تأمین سرمایه امید و بازارگردان آن صندوق سرمایهگذاری اختصاصی بازارگردانی آوای فراز بودند.
نگاهی کوتاه به «کتوسعه»
در دو نشست خبری شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر که برای معرفی این مجموعه برگزار شد، مدیران کتوسعه به تشریح آخرین وضعیت آن پرداختند.
علی سلگی مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی کوثر طی مراسم معارفه مهمترین برنامههای آتی شرکت صنعتی و معدنی کوثر را قرار گرفتن در فهرست ۱۵ شرکت برتر در میان شرکتهای حوزه معدن از لحاظ سودآوری دانسته و گفته بود: سودآوری پایدار و جلوگیری از خام فروشی، ورود به بازارهای جهانی و استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا از مأموریتهای این مجموعه است.
وی در تشریح مهمترین اهداف استراتژیک این مجموعه گفته بود: فعالیت در زنجیره ارزش صنعت، خروج از خام فروشی، حضور مؤثر در بازارهای جهانی، ارتقای جایگاه رقابتی، اشتغالزایی و توانمندسازی سرمایههای انسانی مهمترین اهداف استراتژیک این مجموعه است.