دکتر محمدسعید سیف در گفتوگو با ایسنا، در مورد ماموریتگرایی دانشگاهها و مزیتهای استانی توضیح داد: در دانشگاههای مختلف در استانهای کشور، فعالیتهای علمی خوبی در حوزههای مختلف علمی مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و ... در حال انجام است و نتایج این فعالیتها در سطح دنیا منتشر میشود. ولی در هر استان ما یک دغدغهای وجود دارد و مسائل جامعه متفاوت است. برای مثال در یک استان دغدغه زعفران، در استان دیگر موضوع عسل، پسته، خرما و ... وجود دارد. باید از طریق دانشگاه بتوانیم به حل این دغدغهها کمک کنیم.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت، ادامه داد: در همین راستا از استانداران و وزارت کشور درخواست کردیم که همراهی کنند و در هر استان، مزیت، موضوع و فرصتی را که وجود دارد، شناسایی کرده تا دانشگاهها بتوانند در رفع این چالشها و دغدغهها کمک کننند.
وی با اشاره به این نکته که ممکن است از این موضوعات مقالات زیادی بیرون نیاید، گفت: این موضوعات شاید سطح علمی خیلی بالایی نداشته باشند، ولی مشکل و مسئله مردم را حل میکنند و کمکی به اشتغال و درآمد مردم هستند. به همین دلیل؛ این کار را شروع کردیم و چنین خروجیهایی تعریف شده است.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، خاطر نشان کرد: یکی از سیاستهای اساسی این است که از اساتید دانشگاه بخواهیم که بخشی از توانشان را جدا از فعالیتهای علمی مورد علاقه خودشان در موضوعات علمی مطرح در دنیا، بر روی این موضوع بگذارند. از این طریق میتوانند حمایت بقیه ذینفعان نیز مانند ادارات استانها، بخشهای خصوصی، استانداری و ... را جذب کرده و مشکل منطقه را حل کنند.
اگر دانشگاهها در حل مسائل مردم وارد شوند، حمایت مالی میشوند
سیف در خصوص تامین بودجه این پژوهشها توضیح داد: مطمئن هستیم که اگر دانشگاه در این جایگاه قرار بگیرد، بودجههای خوبی برای پیگیری به آنها اختصاص پیدا میکند. چرا که همه میخواهند کسبوکار مردم شکل بگیرد و نهادهای خصوصی، دولتی، سازمان برنامه و بودجه و ... در این زمینه کمک میکنند و ما این کمکها را دیدهایم.
وی افزود: موضوع اصلی این است که دانشگاه خودش را در این جایگاه قرار بدهد و حس کند که مسئولیتش این است که در کنار مسائل علمی، آموزشی، مقاله و ... باید بر روی یکی دو مشکل استان متمرکز شود و به عنوان یک مشارکتکننده وارد عمل شود.
پژوهشگران علوم انسانی چگونه میتوانند به حل مسائل مردم کمک کنند؟
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در پاسخ به این سوال که «آیا امکانی وجود دارد که همانند پژوهشگران فنی و مهندسی که با صنعت ارتباط برقرار میکنند، پژوهشگران علوم انسانی نیز بتوانند با سیاستگذاران ارتباط برقرار کنند؟» توضیح داد: این ارتباط تا حدودی دو طرفه است. صنعتگران و محیط صنعت، مسئلهمحورتر است؛ خودشان موضوعات را میشناسند و پروژه و مسئله تعریف میکنند. ولی پژوهشگران حوزههای علوم انسانی بعضاً خودشان وارد این مسیر نمیشوند. مسئلههای مشخصی تعریف نمیکنند و یا احساس میکنند که نیازی وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: البته این طور نیست که بگوییم دانشگاهها، علاقه ندارند؛ دانشگاهها علاقه دارند. ولی سیاستگذاران صورتمسئلههای مشخصی مانند حوزه فنی مهندسی ارائه نمیدهند و مسائل را بیان نمیکنند.
وی افزود: آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و ... در کشور وجود دارد و قطعاً از دانشگاهها و حوزههای علوم انسانی خواهیم خواست که روی این حوزهها متمرکز شوند و ماموریتشان را این مسائل قرار دهند.
سیف با اشاره به اینکه پژوهشگاهها میتوانند برای مسائلی مانند اعتیاد، فرصت مطالعاتی ایجاد کنند، گفت: از طریق فرصت مطالعاتی یا پایاننامهها، برگزاری رویداد و .. میتوان روی این موضوعات تمرکز کرد و مطمئناً بعد از مدتی نتایج خوبی به دست میآید.
مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزرات علوم در پاسخ به اینکه آیا دستگاههای اجرایی تا کنون تقاضایی داشتند که پژوهشگران مانند کارآموزی که به صنعت میرود، از پژوهشگر علوم انسانی استفاده کنند؟ توضیح داد: بله این تجربه را در وزارت ارشاد داشتیم و برای اولینبار چند نفر از اساتید ما به صورت فرصت مطالعاتی به اداره ارشاد زنجان رفتند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: شاید ما در این حوزه مقداری کم کاری داشتیم و در این حوزه جدیتر نبودیم. البته باید توجه داشت که در این خصوص تجربه زیادی هم نداشتیم.
انتهای پیام/