به گفتهی حمیدرضا رحمنی، مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس کالا؛ در حال حاضر حراج حضوری در این بازار به دو روش «حراج عادی» و «حراج باز» انجام میشود؛ در شرایطی که تعداد عرضهها زیاد باشد، ممکن است منجر به طولانی شدن زمان معاملات و همزمانی تالارهای معاملاتی برای معاملهگران شود.
از این رو بورس کالای ایران جهت بهینهسازی این فرآیندها و کاهش زمان انجام معاملات، بررسیها و مطالعات خود را در خصوص حراجهای متداول در دنیا آغاز کرده که در نهایت منجر به معرفی روش «حراج همزمان» شد.
در این روش، خریداران قیمتهای مدنظر خود را بر اساس تحلیل بازار و بر مبنای دادههای تاریخی مانند عرضه و تقاضای گذشته، روند قیمت و همچنین دادههای فعلی مانند میزان عرضه و تقاضا، تعیین میکنند.
در این مدل، قیمتهای قابل ارسال برای هر تقاضای خریدار میتواند تا پنج قیمت باشد و معاملهگران از ابتدای شروع زمان معاملات میتوانند این قیمتها را از مشتریان اخذ و در سامانه معاملاتی خود درج کنند.
از مزایای اصلی این مدل میتوان به کوتاه شدن زمان انجام معاملات و کشف نرخ کالا براساس تحلیل بازار محصول و فاکتورهای اصلی قیمت یعنی عرضه و تقاضا اشاره کرد.