به نقل از خبرگزاری تسنیم:
حل مسائل درمانی، اشتغال و مسکن خانواده بزرگ ایثارگران همواره یکی از اولویتهای بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده است. سعید اوحدی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثاگران، در این مورد به حوزه درمان اشاره میکند که اقدامات گستردهای برای افزایش تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی و تسهیل دسترسی ایثارگران به خدمات درمانی انجام شده است. هدف این است که تا پایان سال، تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد به بیش از ۱۱ هزار مرکز افزایش یابد و تسویهحسابها در سریعترین زمان ممکن انجام شود.
رئیس بنیاد شهید در حوزه اشتغال نیز تصریح میکند که بنیاد شهید با همکاری بخشهای مختلف، مشاغل مناسب برای ایثارگران فراهم کرده و در جهت بهبود شرایط کاری آنان تلاش کرده است. این اقدامات شامل آموزش و توانمندسازی، تسهیلات مالی و ایجاد فرصتهای شغلی در بخشهای دولتی و خصوصی است.
برای حل مسائل مسکن، بنیاد شهید برنامهریزیهایی را برای تأمین زمین و مسکن ایثارگران در نظر گرفته است. به تازگی، تفاهمنامههایی با وزارت مسکن و شهرسازی امضا شده که به موجب آن، زمین و مسکن برای ۱۳۰ هزار نفر از ایثارگران که هنوز فاقد خانه هستند، تأمین خواهد شد.
متن گفتوگوی خبرگزاری تسنیم با سعید اوحدی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثاگران، را میخوانید:
تعیین درصد جانبازی
یکی از موضوعات چالشبرانگیز که در تمام دورههای بنیاد مطرح بوده و همچنان محل بحث و سؤال است، موضوع تعیین درصد جانبازی است. درباره حواشی مرتبط با این مسئله توضیح دهید.
از این فرصت، که در آستانه میلاد حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) قرار داریم، سپاسگزارم. واقعاً باید از خداوند بخواهیم که توفیق درک برکت حضور حضرت سیدالشهدا و ائمه اطهار (علیهمالسلام) را به ما عطا کند.
بزرگترین حادثه در تاریخ بشریت، حادثه کربلاست. هیچ واقعهای به عظمت آن نیست که در آن، گروهی مظلومانه شهید شدند و عدهای دیگر به اسارت درآمدند. اما آنچه از این حادثه باقی ماند، عظمت کربلاست، آن هم در شرایطی که تمام دستگاههای تبلیغاتی در اختیار دشمن بود. یزید در شام حکومت میکرد، عبیداللهبنزیاد که استاد جنگ روانی بود، در کوفه قرار داشت، و حتی سالها بعد، تمامی ابزارهای رسانهای در اختیار جریان کفر بود.
با این وجود خون پاک حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) و یاران ایشان چه تأثیر عظیمی در تاریخ گذاشت که امروز، باوجود تمام محدودیتها و تبلیغات دشمن، در اربعین امسال ۲۲ و نیم میلیون زائر به کربلا مشرف شدند. همانطور که حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) فرمودند: «إِنْ کانَ دینُ مُحَمَّدٍ لَمْ یَسْتَقِمْ إِلَّا بِقَتْلِی، فَیَا سُیُوفُ خُذِینِی.» شمشیر و نبرد حق علیه باطل، از پاکی و عظمت خاصی برخوردار است و این، قانونی در نظام خلقت است. امروز شاهد ثمرات خون پاک شهدای کربلا در بقای دین پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) هستیم.
در حکمت ۸۴ نهجالبلاغه، امام علی (علیهالسلام) میفرمایند: «بَقِیَّةُ السَّیْفِ أَبْقَى عَدَداً، وَ أَکْثَرُ وَلَداً؛ بازماندگان شمشیر، دوام و بقای بیشتری دارند و فرزندانشان فزونترند.» باقیمانده کارزار حق علیه باطل، ماناترین جریان تاریخ است و تعداد آن نیز همواره رو به افزایش است.
اگر امروز تحولات منطقه را مشاهده کنیم، شاید بگویند که مثلاً نظام سوریه تغییر کرده است، اما آنچه مهم است، پیروزی عظیم جبهه مقاومت است. برای اولین بار در تاریخ، این جبهه شاهد چنین موفقیت بزرگی است؛ درحالیکه رژیم سفاک و جنایتکار اسرائیل در بدترین شرایط سیاسی، حقوقی، اقتصادی، نظامی و امنیتی خود قرار دارد. جالب اینجاست که حتی رسانههای غربی هم تصاویری از این وضعیت منتشر میکنند.
اگر به جبهه مقاومت در غزه و لبنان نگاه کنید، نشاط و امید را در میان مردم میبینید، درحالیکه در داخل اسرائیل، دعوا، تفرقه و بحران حاکم است؛ هرچند که به ظاهر تمام امکانات را در اختیار دارند.
این نکات را عرض کردم تا درک کنیم که اعیاد شعبانیه، اعیادی بزرگ و پرمعنا هستند. امیدوارم خداوند توفیق دهد که از این ایام مبارک بهره کامل ببریم.
کمیسیون پزشکی و تعیین درصد جانبازی در بنیاد شهید.
اما درباره کمیسیون پزشکی و تعیین درصد جانبازی در بنیاد شهید باید دانست که بر اساس قوانین بنیاد شهید، این نهاد دو کمیسیون تخصصی در اختیار دارد: کمیسیون احراز شهادت و کمیسیون پزشکی.
کمیسیون پزشکی بنیاد شهید دو وظیفه اساسی بر عهده دارد: اول، تعیین درصد جانبازی برای جانبازان و دوم، تشخیص و تعیین حق پرستاری، که بر اساس وضعیت جسمانی جانبازان و نظر کارشناسان این کمیسیون انجام میشود.
این کمیسیون، مجموعهای تخصصی است که وظیفه قضاوت درباره وضعیت جسمانی جانبازان را بر عهده دارد. از آنجایی که این موضوع ارتباط مستقیم با مسائل شرعی و حقالناس دارد، باید با دقت و تخصص بالایی مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل، ترکیب اعضای کمیسیون پزشکی از ۹ پزشک متخصص و فوق تخصص تشکیل شده است. در این کمیسیون، ریاست بنیاد شهید حضور ندارد و تصمیمگیریها صرفاً بر اساس بررسیهای علمی و پزشکی انجام میشود.
نحوه بررسی پروندهها
کمیسیون پزشکی پس از تشکیل جلسه، پروندههای ارجاعی را با نگاه کاملاً تخصصی بررسی میکند تا وضعیت و مشکلات جانبازان را دقیقاً ارزیابی نماید. در مواردی که ابهامی در بررسی و قضاوت وجود داشته باشد، مرجع ارجاعدهنده پرونده نیز میتواند بهعنوان عضو مشترک در کمیسیون حضور داشته باشد تا از نزدیک روند بررسی را دنبال کند.
افزایش تعداد پزشکان برای تسریع بررسی پروندهها
در آغاز فعالیت جدید کمیسیون، تعداد پروندههای در انتظار بررسی به ۶۰ هزار پرونده رسیده بود. برای حل این مشکل، تصمیم مهمی در بنیاد شهید گرفته شد مبنی بر اینکه بهجای همکاری با ۹ پزشک متخصص، قرارداد همکاری با ۷۰ پزشک متخصص و فوق تخصص منعقد شد. همچنین کمیسیونهای پزشکی در استانها تشکیل شدند تا روند بررسی تسریع شود. به این صورت که هر هفته، دو روز در هر استان، و هر روز دو جلسه کمیسیون پزشکی برگزار میشود.
بهروزرسانی کمیسیون پزشکی و تسریع بررسیها
برنامهریزی صورت گرفته است که تا ۱۵ بهمنماه تمامی پروندههای معوق بررسی شوند، بهگونهای که پس از این تاریخ، هیچ پروندهای در انتظار بررسی نماند. همچنین، از این تاریخ به بعد، اگر جانبازان درخواست بررسی مجدد یا تجدیدنظر در درصد جانبازی خود را داشته باشند، ظرف یک هفته پاسخ دریافت خواهند کرد.
قضاوتهایی که در این کمیسیون انجام میشود، کاملاً تخصصی و علمی است. با افزایش سن جانبازان و بروز مشکلات جدید ناشی از آسیبهای دوران دفاع مقدس، ممکن است شرایط جسمانی آنان تغییر کند و نیاز به بررسی مجدد داشته باشند. بنیاد شهید امیدوار است که ۷۰ پزشک متخصص متعهد به اصول پزشکی و سوگندی که یاد کردهاند، پایبند باشند و انصاف را در قضاوتهای خود رعایت کنند تا حقی از هیچ جانبازی ضایع نشود.
برنامه پایش سلامت در بنیاد شهید
ما برنامهای را در حوزه پایش سلامت آغاز کردهایم که در دو بعد اجرا میشود: پایش سلامت عمومی که این طرح تاکنون ۱۲۹ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است و اجرای آن با همکاری ۱۱۰۰ پزشک معتمد در سراسر کشور انجام میشود. پزشکان معتمد، بر اساس فراوانی بیماریها و اطلاعات پروندههای موجود در بنیاد شهید، به منازل والدین شهدا و جانبازان مراجعه میکنند. تا امروز، برای ۱۲۹ هزار نفر پرونده پایش سلامت تشکیل شده است.
برنامه دوم، پایش سلامت تخصصی است که این بخش از پایش، بهطور ویژه بر اساس پروندههای پزشکی موجود انجام میشود. تمرکز آن بر والدین شهدای سالمند و جانبازانی با شرایط خاص است تا خدمات پزشکی تخصصیتری دریافت کنند.
بهبود فرآیندهای بهداشت و درمان با همکاری بیمه دی
در کنار برنامه پایش سلامت، تلاش کردهایم با بیمه دی همکاری کنیم و فرآیندهای مؤثری را در حوزه بهداشت و درمان طراحی نماییم. یکی از اقدامات مهم در این زمینه، ایجاد مرکز تماس ملی ۱۶۷۱ بوده است. این شماره تلفن بهعنوان مرکز پاسخگویی ۲۴ ساعته تعیین شده است. حتی خارج از ساعات اداری نیز امکان تماس وجود دارد و هر فردی که سؤال یا موضوعی مرتبط با بهداشت و درمان داشته باشد، میتواند با این شماره تماس بگیرد.
این اقدامات، در راستای بهبود خدمات درمانی و ارتقای سطح سلامت والدین شهدا و جانبازان عزیز انجام شده است.
حل مسئله اشتغال در خانواده ایثارگری
یکی از موضوعات مورد پرسش خانواده بزرگ ایثارگران، روند پیگیری و اجرای استخدامهای مرتبط با ایثارگران است که مدتی با وقفه مواجه شده بود. لطفاً در این زمینه توضیح دهید.
اگر بخواهیم نظام مسائل بنیاد شهید را دستهبندی کنیم، همانطور که بهدرستی اشاره کردید، نخستین و مهمترین مسئله، موضوع درمان و کمیسیون پزشکی است. دومین دغدغه جدی، اشتغال ایثارگران محسوب میشود. در این میان، اشتغال و مسکن که بهعنوان سومین اولویت در نظام مسائل ما قرار دارند، از نظر اهمیت در یک سطح قرار میگیرند.
برای نمونه، همسر بزرگواری که همسرش در راه خدا شهید شده و فرزندش پس از شهادت پدر به دنیا آمده، تمام سختیها را به دوش کشیده و هم پدر بوده و هم مادر. برای چنین خانوادهای، چه دغدغهای میتواند مهمتر از اشتغال این امانت شهید باشد؟ همچنین بسیاری از آزادگان و جانبازان نیز با چالشهای مشابهی مواجهاند. این مطالبه، مطالبهای کاملاً بهحق و منطقی است.
بههرحال، جانباز بزرگواری که اعضای بدن خود را در راه دفاع از کشور تقدیم کرده، هرگز با این نگاه به میدان نرفته که حتماً فرزندش از امتیازاتی برخوردار شود، یا آن آزادهای که سالها در اسارت دشمن بوده، هرگز به دنبال امتیاز شخصی نبوده است. اما نظام و دولت، در برابر این قهرمانان وظیفهای جدی دارند. اگر به تاریخ ۱۲۰ تا ۱۳۰ سال اخیر ایران بنگریم، میبینیم که از دوره قاجار تا پهلوی، همواره بخشهایی از خاک کشور در جنگها از دست رفته است. اما در دوران دفاع مقدس، برای نخستینبار در تاریخ ایران، دشمن با تمام امکانات خود به قصد اشغال وارد شد، بیش از ۳۰۰۰ روستا و بیش از ۱۰ شهر بزرگ را به اشغال درآورد و امنیت سایر شهرها را نیز تهدید کرد. در این شرایط، همین قهرمانان بودند که با ایثار و جانفشانی، کشور را حفظ کردند.
بنابراین، دولتها و مسئولان موظفاند که نسبت به این قهرمانان و خانوادههای آنان، حقوقشان را ادا کرده و به توقعات منطقی آنان پاسخ دهند. یکی از مهمترین این مطالبات، مسئله اشتغال است. قانونگذار نیز در «قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران»، در ماده ۲۱، بهصراحت تعیین کرده است که ۲۵ درصد از سهمیه استخدامی و تأمین نیروی مورد نیاز در تمامی مشاغل کشور، باید به جامعه ایثارگران اختصاص یابد. همچنین، ۵ درصد از سهمیه استخدامی نیز باید به رزمندگان دارای حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبههها، همسر و فرزندان آنان، فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و آزادگان با کمتر از یک سال اسارت تعلق گیرد. این قوانین، حداقل اقدامی است که نظام در جهت قدردانی از ایثارگران و حفظ عدالت اجتماعی باید اجرا کند.
تکلیف دولت در استخدام فرزندان شهدا و جانبازان
بند «ج» ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه، که در برنامه هفتم نیز عیناً تفویض شده، بهصراحت تأکید دارد که دولت مکلف است تمامی فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و قطعنخاع را به استخدام خود درآورد.
علاوه بر این ظرفیت قانونی، در سفرهای استانی که انجام میشود، تلاش بر این است که در استانهایی که ظرفیت اقتصادی بخش خصوصی یا مجموعههای اقتصادی نهادهای حاکمیتی وجود دارد، زمینه اشتغال ایثارگران نیز فراهم شود. تاکنون در ۸ استان که این سفرها انجام شده، با هماهنگی استانداران محترم در شورای ترویجی و شورای اداری استانها، بیش از ۸۰۰۰ نفر از ظرفیتهای استانی برای اشتغال ایثارگران بهرهمند شدهاند.
بااینحال، باید صراحتاً گفت که آنچه مطلوب ماست هنوز بهطور کامل محقق نشده است و در این مسیر، حتماً باید تلاش بیشتری انجام شود. دستگاههای اجرایی باید همکاری بیشتری داشته باشند. خوشبختانه سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز کاملاً همراه و همدل است و امیدواریم که با آغاز سال جدید، سومین آزمون بزرگ استخدامی را برای عزیزان مشمول بند «ج» ماده ۸۷ برگزار کنیم تا مشکلات اشتغال این عزیزان حل شود و در زمینه اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد دیگر مشکلی وجود نداشته باشد.
همچنین، سایر اعضای خانواده ایثارگران نیز مطابق ضوابط قانونی و از طریق آزمونها و فرآیندهای جذب استخدامی که برگزار میشود، مشغول به کار خواهند شد.
آیا این موضوع شامل دستگاههای عمومی مثل شهرداریها میشود؟
بله، در این قانون تمامی نهادهای عمومی و شهرداریها در نظر گرفته شدهاند. علاوه بر این، نهادهای دولتی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به عنوان نهادی که تحت امر رهبری قرار دارند، نیز مشمول این قانون میشوند.
شهدای خدمت
یکی از موضوعاتی که گاهی با آن مواجه میشویم، بحث شهدای خدمت است. آخرین حادثه مهم در این زمینه، شهادت رئیسجمهور شهید رئیسی و همراهانشان بود که مقام معظم رهبری از آن به عنوان "شهدای خدمت" یاد کردند. پیش از این نیز حوادثی مانند حادثه ساختمان پلاسکو یا موارد مشابه در هلالاحمر و اورژانس رخ داده است. حتی در دوران کرونا، همانطور که به یاد دارید، بحث احراز شهادت کادر درمان مطرح بود و کشوقوسهایی داشت. اکنون این پرسش مطرح میشود که آیا روند مشخصی برای این موضوع شکل گرفته است تا در صورت وقوع حوادث مشابه، فرآیند احراز شهادت بهطور منظم و مشخص طی شود یا خیر؟
این مسئله یکی از موضوعات امروز است که به آن اشاره کردم. کمیسیون احراز شهادت مسئول است و وظیفهاش این است که از مرجع درخواستکنندهای که به ما ارجاع میدهند، کمیسیون تشکیل شود و بر اساس ضوابط و آییننامههای مصوب در خصوص احراز شهادت تصمیمگیری کنند. در رابطه با موضوعی که اشاره کردید، به هر حال در مورد حادثهای که در فلان نقطه کشور اتفاق افتاده، باید حکم شرعی صادر شود که آیا افرادی که به رحمت خدا رفتهاند، شهید هستند یا خیر. این یک حکم شرعی است.
حکم شرعی که ما امروز در بنیاد داریم، این است که جانبازان عزیز با درصد جانبازی ۷۰ درصد و قطع نخاعی، به هر علتی که به رحمت خدا رفته باشند، بر اساس حکمی که مقام معظم رهبری صادر کردهاند، شهید تلقی میشوند. اما در مورد اتفاقات دیگری که میافتد، به عنوان مثال در دوران کرونا، تعدادی از جانبازان ما به دلیل ابتلا به کرونا و یا عوارض شیمیایی و ریوی که داشتند، به رحمت خدا رفتند.
در این موارد دو راهحل وجود دارد: نخست، باید یک گردش کار مشخص شود که مجموعههای مرجع تصمیمگیری بالادستی بنیاد، که صاحبنظر در امر شرعی هستند، به ما اعلام کنند که حکم شهادت صادر شده است. دوم، باید کمیسیون پزشکی قانونی تشکیل شود و نظر پزشکی قانونی در این زمینه ارائه گردد. در این حالت، کمیسیون پزشکی قانونی نظر خود را اعلام میکند و سپس دو نفر متخصص دیگر از کمیسیون احراز شهادت نظر خود را اعلام میکنند.
در دوران کرونا، این روند طبق آییننامهای که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مصوب کرده بود، انجام شد. این آییننامه به ما و وزارت بهداشت و درمان ابلاغ شد و ما بر اساس آن آییننامه عمل کردیم، زیرا نمیتوانستیم دستورالعمل خودمان را صادر کنیم.
در رابطه با موضوع شهدای خدمت که اشاره کردید، این موضوع در دولت مطرح شده و قرار است سازمان امور اداری و استخدامی کشور یک آییننامه تهیه کند. این آییننامه در کمیسیون منابع انسانی که ریاست آن بر عهده خود سازمان است، بررسی و تدوین خواهد شد. هدف از این آییننامه، تعریف مسائل مربوط به شهدای خدمت و مسائلی است که به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است. پس از تکمیل و تدوین، این آییننامه باید به تصویب برسد. هنوز این آییننامه برای شهدای خدمت تصویب نشده است، اما جزو برنامههایی است که ما پیگیر آن هستیم.
آیا این موضوع تا سال آینده به نتیجه خواهد رسید؟
بله، این موضوع جزو اولویتهای ماست و در جلسه دولت نیز مطرح خواهیم کرد. به عنوان مثال، در مورد شهدای منا که در دوره ریاست من بر سازمان حج و زیارت در مکه اتفاق افتاد، آن زمان من مسئولیت سازمان حج و زیارت را بر عهده داشتم و آقای شهیدی رئیس بنیاد شهید بودند. در آن مقطع، من از مکه تماس گرفتم و شرایط شهدای منا را توضیح دادم؛ افرادی که روز عرفه را درک کرده بودند و به فرمایش همه بزرگان ما، روزی که تمامی گناهان بخشیده میشود، با لباس احرام در روز عید قربان به زیارت رمی جمرات رفتند و در زیباترین حالت معنوی به شهادت رسیدند. نامهای با دو امضا، امضای من و امضای آقای شهیدی، تهیه کردیم و خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم. ایشان تأکید فرمودند که این افراد به عنوان مهاجرین الیالله شهید تلقی میشوند و موضوع به این ترتیب حل شد.
ضرورت رسیدگی به شهدای فاطمیون و زینبیون
موضوع دیگری که مطرح است، بحث شهدای فاطمیون و زینبیون است که در شبکههای اجتماعی به شدت مورد سمپاشی قرار گرفت، که البته این اتفاق پیش از دوران ریاست شما در بنیاد شهید و امور ایثارگران رخ داد. برای حل این موضوع چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
شهدای فاطمیون و زینبیون کسانی هستند که در سختترین شرایط به فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفتند و جان خود را فدای ارزشها کردند. گاهی ممکن است فکر کنیم که مسئولیت جمهوری اسلامی ایران محدود به حفظ بشار اسد بوده است، اما اینطور نیست. عظمت حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس در مدیریت فتنهای پیچیده نمایان شد. این فتنه به نام اسلام و به عنوان بخشی از پروژه ایجاد حکومت در عراق و شام به راه افتاده بود. آنها به طور سازماندهیشده وارد موصل شدند و بزرگترین پادگان عراق را اشغال کردند. اسلحههای پیشرفته و پیچیده به دست این گروهها افتاد و تا فلوجه، حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر داخل عراق پیشروی کردند.
اگر امروز میبینیم که زائران با امنیت به زیارت اربعین میروند، باید بدانیم که در سال دومی که اربعین را برگزار کردیم، همین نیروهای فاطمیون و نیروهایی که به حاج قاسم لبیک گفتند، در کنار ما بودند. وظیفه جمهوری اسلامی ایران این است که در سختترین شرایط، کسانی که هزاران کیلومتر دورتر رفته و آتش فتنه را خاموش کردند، به درستی ارج نهیم. آیا نباید امروز حداقلها را برای این عزیزان قائل شویم؟
میخواهم یک خاطره تعریف کنم تا مظلومیت و عظمت شهدای فاطمیون را بهتر درک کنیم. روزی به منزل آقای سید جمال حسینی، پدر یکی از شهدای فاطمیون، رفتیم. منزل ایشان در جنوب شهر تهران بود. خدا شاهد است که آنها در پاگرد طبقه سوم زندگی میکردند و شاید کل فضای خانهشان حدود ۱۰ تا ۱۲ متر بود. وقتی به خانهشان رسیدیم، ایشان متوجه شدند که ما آمدهایم و گفتند که باید سید عباس، پسرشان، را هم صدا کنم. سید عباس در نانوایی روبروی خانه کار میکرد. سید عباس آمد با پای قطع شده، جانباز بود. ایشان گفت که سید علی، که اگر اشتباه نکرده باشم شهید شده بود، از همین خانواده بود. زندگیشان در شرایط بسیار سختی بود. سید جمال حسینی تعریف کرد که سه دختر و دو یا سه پسر داشت، و دخترانش در افغانستان ازدواج کرده بودند. دامادهایشان تحصیلکرده و مسئولیتهای مهمی در افغانستان داشتند.
وقتی از ایشان پرسیدم که با این شرایط خوب که در افغانستان دارید، چرا در این خانه کوچک ۱۰ یا ۱۲ متری زندگی میکنید؟ گفت که این خانه هم مال خودش نبود و فردی از اصفهان اینجا را به او داده بود. او خود نیز دچار کسالت بود و دراز کشیده بود. ناگهان اشکش جاری شد، پسر جانبازش هم کنار او نشسته بود. او گفت که دو امانت در کشور شما دارد. وقتی از او پرسیدم که این امانتها چیست، گفت که یکی جنازه سید علی است که در بهشت زهرا دفن کردهاید، و دیگری همسرش که از شدت غم به رحمت خدا رفت و در همین جا دفن شد.
آیا ما مسئولیتی در برابر این افراد نداریم؟ کسانی که بدون هیچگونه توقع، اما با رشادت و عزت نفس، جان خود را فدای کشور کردهاند، آیا ما در قبال آنها مسئولیتی نداریم؟ خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی بین بنیاد شهید، نیروی قدس و سپاه وجود دارد. چندی پیش کار مشترکی با نیروی قدس انجام شد و به جمعبندی خوبی رسیدیم. بخشی از خدمات را نیروی قدس انجام میدهد و بخش دیگر را ما انجام میدهیم. به عنوان مثال، در اصفهان همکاری مشترکی در واگذاری مسکن داشتیم. همچنین برای کسانی که تمایل دارند در ایران بمانند، مراحل مربوط به تابعیت را در حال انجام داریم.
یادم میآید زمانی که در سازمان فرهنگی بودیم، همایش بزرگ فاطمیون را در میدان امام حسین (ع) برگزار کردیم. یکی از نمایندگان فاطمیون که فرمانده گردان بود، به تهران آمده بود و سخنرانی کرد. او گفت که ما از افغانستان آمدیم و مهاجر هستیم. من به او گفتم که شما مهاجر نیستید، بلکه شما از خاک این کشور و از ناموس این کشور دفاع کردید. آنها در سختترین شرایط از عزت و استقلال جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند. امیدوارم با هماهنگیهایی که با عزیزان نیروی قدس داریم، بتوانیم حق بزرگی را که فاطمیون و افغانها به گردن ما دارند، ادا کنیم.
زمانی که به سوریه در اوج جنگ داعش رفتم و به حرم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) رسیدیم، متوجه شدم که نیروهای فاطمیون در آنجا حضور دارند. در دم در حرم، مادری را دیدیم که با سه دخترش ایستاده بود. وقتی قصد داشتیم وارد شویم، مادر با چشمانی پر از درد و افتخار به ما گفت که دو فرزندش در همین خاک به شهادت رسیدهاند. او افزود که به خاطر شهادت فرزندانش، از افغانستان با سه دخترش به سوریه آمدهاند تا در کنار دیگر رزمندگان فاطمیون زندگی کنند. شهدا حق بزرگی بر گردن همه ما دارند و امیدواریم بتوانیم گوشهای از این دین را که به گردنمان دارند، ادا کنیم.
انتقال بنیاد کوثر از بنیاد شهید به بنیاد مستضعفان
این روزها موضوع انتقال بنیاد کوثر از بنیاد شهید به بنیاد مستضعفان مطرح شده است. در این باره توضیح دهید که با چه هدفی صورت گرفته و چه اهدافی را دنبال میکند؟
در دوره قبل تصمیمی گرفته شد که به اعتقاد من تصمیم بسیار درستی بود. طبق این تصمیم، قرار بر این شد که ۴۰ شرکت وابسته به سازمان اقتصادی کوثر، از طریق یک تفاهمنامه و صورتجلسهای که به امضای رئیس بنیاد شهید وقت و رئیس بنیاد مستضعفان رسید، به بنیاد مستضعفان منتقل شوند. در مقابل این شرکتها، سهامی از شرکتهای بنیاد مستضعفان به بنیاد شهید داده شود. در حال حاضر، جلسات مشترکی با بنیاد مستضعفان در حال برگزاری است و همچنان ادامه دارد تا بتوانیم قراردادی که به طور کامل اجرا نشده بود، به مرحله اجرا درآوریم. امیدواریم که حداکثر در یکی دو هفته آینده این موضوع به نتیجه برسد.
در این جلسات مشترک، تصمیم جدیدی اتخاذ شد تا بتوانیم به نتیجه نهایی با سرعت بیشتری برسیم. بر اساس این تصمیم، قرار شد مجامع ۴۰ شرکتی که در دوره قبلی به بنیاد مستضعفان منتقل شدهاند، همچنان توسط بنیاد شهید برگزار شود، تا با سرعت بیشتری این فرایند ادامه یابد. در دو سه ماه گذشته، همه مجامع برگزار شده و تلفیقها نیز انجام شده است. نتایج این اقدامات به عزیزان در بنیاد مستضعفان ارسال شده و امیدواریم که این تفاهم به نتیجه نهایی برسد.
قرار بنیاد شهید این است که در فعالیتهای اقتصادی مستقیم وارد نشود. بنیاد شهید در واقع به عنوان سهامدار در شرکتهای متعلق به بنیاد مستضعفان عمل خواهد کرد و تنها از منافع حاصل از این سهام برای جامعه هدف خود استفاده خواهد کرد. به عبارت دیگر، اگر منافع مالی از این سهامها حاصل شود، صرفاً در جهت منافع جامعه هدف بنیاد شهید به کار گرفته میشود. بنابراین، ما دیگر مجموعه اقتصادی به معنای مجموعه اقتصادی نداریم.
در عوض، بانک دی را داریم که هدفگذاری ما بر این است که ثباتی در آن ایجاد کنیم. این بانک تحت قوانین بانک مرکزی قرار دارد و بنیاد شهید هیچگونه مدیریت جدی در آن ندارد. همچنین، بیمه دی نیز تحت قوانین بیمه مرکزی است.
بیمه دی، علاوه بر فعالیت در تمامی رشتههای بیمه، تحت یک مناقصهای که توسط بنیاد شهید برگزار میشود، فعالیت دارد. در این مناقصه، ظرفیت قانونی فراهم میشود که هر شرکت بیمهای که برنده مناقصه شود، حق بیمه به آن تعلق میگیرد. سالها بیمه ایران این فرآیند را انجام میداد، اگرچه بیمه دی نیز در این زمینه حضور داشت. بخش عمدهای از سهام بیمه دی متعلق به بانک دی است و از حدود سه سال پیش، بیمه دی توانسته برنده این مناقصه شود. دلیل این موفقیت چند عامل است؛ اولاً، بیمه دی تجربهای به دست آورده که با فرهنگ جامعه ایثارگری کاملاً آشناست که برای این حوزه بسیار مهم است. علاوه بر این، اخیراً تحولی در بیمه دی رخ داده است که تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد را تا پایان سال به بیش از ۱۱ هزار مرکز میرساند.
در این راستا، باید از سازمان تأمین اجتماعی تشکر کنم که ۴۲۵ مرکز درمانی شامل بیمارستانها و درمانگاههای تأمین اجتماعی را با بیمه دی قرارداد بستند. به این ترتیب، اگر هر فردی از جامعه ایثارگری به مراکز خصوصی مراجعه کند، بیمه دی موظف است ظرف ۷۲ ساعت (که ما در نظر داریم این زمان را به ۴۸ ساعت کاهش دهیم) تسویه حساب کند. هدف ما این است که تعداد مراکز درمانی را به حدی برسانیم که والدین شهدایی که به سن پیری رسیدهاند، دسترسی راحتتری به خدمات درمانی داشته باشند. به عنوان مثال، در استان سیستان و بلوچستان، اگر تعداد مراکز درمانی در شهرهای مختلف به اندازه کافی باشد، دیگر جانبازان یا والدین شهدایی که در مناطق دوردست مانند چابهار زندگی میکنند، مجبور نخواهند بود برای تسویه حساب درمانی به زاهدان، که ۷۰۰ کیلومتر فاصله دارد، سفر کنند.
این موضوع به هیئت مدیره جدید بیمه دی ابلاغ شده است که با اراده جدیتری این رویکرد را پیگیری کنند، با هدف تسویه حساب ۴۸ ساعته و افزایش تعداد مراکز درمانی به بالای ۱۱ هزار نفر که یک دستاورد بزرگ در صنعت بیمه به شمار میرود. بیمه دی امروز تنها شرکت بیمهای است که بالاترین میزان مراجعهکننده را در روز دارد؛ بهطوری که روزانه حدود ۶۰ هزار نفر در سراسر کشور به این شرکت مراجعه میکنند، که این طبیعی است چرا که علاوه بر والدین شهدا، جانبازان با ضایعات ناشی از جنگ نیز از خدمات آن استفاده میکنند.
چهار کلانپروژه بنیاد شهید در حوزه مسکن
اگر خبر خوشی هم از جامعه ایثارگری دارید بفرمایید.
در حوزه مسائل مسکن برای جامعه ایثارگری، تفاهمنامه بسیار خوبی با وزارت مسکن و شهرسازی بستهایم. در حال حاضر، حدود ۱۳۰ هزار نفر از جامعه هدف ما افرادی هستند که زمینی به آنها تعلق نگرفته است. به عبارت دیگر، کسانی که خاک این کشور را آزاد کردهاند، هنوز یک وجب زمین هم مالک نیستند. این ۱۳۰ هزار نفر در قالب یک برنامه زمانبندی مشخص، که به تصویب نیز رسیده است، قرار است در بازه زمانی حداکثر دو ساله مشکل زمین و مسکنشان به طور قطعی حل شود.
در این دوره، چهار مشکل اساسی داشتیم که بنیاد شهید با رویکرد مثبت خود وارد حل آنها شد. قانونی که در این زمینه وجود دارد، ایجاب میکند که ما تسهیلگر باشیم، نه تصدیگر. یکی از پروژهها در منطقه پرند بوده که حدود ۳۰۰ واحد مسکونی در آنجا واگذار شده است. دیگر پروژهها در سیاهکلان کرج، بهارستان اصفهان و قزوین قرار دارند. در این پروژهها، به دلیل این که قراردادهای بسته شده ممکن است به طور جامع دیده نشده بود، و به دلیل افزایش قیمتها، مشکلاتی ایجاد شد. به طور خاص، به عزیزانی که این واحدها به آنها تعلق داشت، گفته شد که قیمت قطعی فلان مقدار است، اما وقتی آنها هزینهها را پرداخت کردهاند، این افزایش قیمتها باعث ایجاد مشکلاتی شده است. این موضوع باید بین پیمانکاران، وزارت مسکن و بنیاد شهید حل میشد.
اما خبر خوبی دارم: در اصفهان امیدواریم که تا پایان بهمن ماه، معضل ۳۵۰ واحد مسکونی بهارستان که کار آنها تمام شده، حل شود و فرآیند واگذاری انجام شود. جا دارد از استاندار، سپاه اصفهان و شهردار اصفهان تشکر کنم که همگی به حل مشکلات این پروژه کمک کردند. شهرداری به عهده گرفت که مشکلات اجرایی پروژه را حل کند، تا بتوانیم قیمتها را تعدیل کرده و با تزریق منابع، این معضل را رفع کنیم. امیدواریم که تا پایان بهمن ماه، مشکل اصفهان حل شود.
در مورد معضل پرند، گزارشی به وزیر مسکن دادهایم که افزایش قیمتها موجب تأخیر در تحویل واحدها شده است. خانم دکتر صادق دستورات جدی برای حل مشکلات مالی این پروژه از طریق کمک وزارت مسکن و شهرسازی صادر کردند. مشکل پروژه البرز نیز با کمک وزارت مسکن و شهرسازی حل خواهد شد و پروژه کرج نیز با برنامهریزی صورتگرفته، با همکاری پیمانکار و استانداری، حل خواهد شد. این چهار پروژه که ساختمانهایشان تکمیل شده و جامعه هدف منتظر دریافت مسکن هستند، به دلیل اختلافات جزئی در برخی مسائل هنوز به اتمام نرسیدهاند، اما قول میدهیم که تا پایان سال تمامی مشکلات این پروژهها حل شود.
انتهای پیام/